Wednesday 4 May 2016

TUGASAN 8 : LATIHAN BINAAN PLOT BERDASARKAN GAMBAR

NO 1




Di dapur, kelihatan Raihanah dan Nadhirah sudah lengkap memakai apron yang bercorak bunga-bunga kecil berwarna ungu. Sengaja mereka memakai corak yang sama. Sehati sejiwa lah katakan. Nadhirah mahu memasak juadah makan malam. Disebabkan dia tidak mahir memasak, Raihanah telah menawarkan diri untuk membantunya.

“Ok… Nadhirah. Menu kita ialah Nasi Goreng. Aku dah siap hiriskan bawang putih dan merah serta siang sayur sawi dan tumbuk cili untuk kita gunakan sebagai rencah dengan kiub ayam maggi. Sekarang ini, tiba masa untuk kau masak. Jangan risau, aku tolong ajarkan,” Raihanah menerangkan dengan lancar ala-ala cikgu memasak gayanya.

Nadhirah mengangguk semangat sambil menggenggam tapak tangannya. Dia sangat bersemangat walaupun ini merupakan pengalamannya untuk pertama kali. Tambahan lagi, kawan baiknya sendiri berbesar hati untuk menolongnya. Disebabkan dia mahu membuat satu kejutan untuk mami dan dedi apabila mereka pulang dari tempat kerja.

Semua bahan sudah siap. Kuali juga sudah diletakkan atas dapur gas. Tinggal mahu hidupkan api dan menuang minyak. Selepas itu, mereka boleh berperang dengan senjata mereka iaitu senduk. Namun, saat Nadhirah memutar knob gas. Api tidak ternyala. Dia memutar lagi untuk beberapa kali. Dia mengalih perlahan. Raihanah sedang berpeluk tubuh melihatnya. Nadhirah senyum kambing.


                                                                        * * *


Ramai yang berkunjung di pasar malam yang dibuka setiap hari Rabu itu. Raihanah dan Nadhirah juga kelihatan berjalan-jalan sambil kepala mereka tidak henti menoleh melihat gerai-gerai makanan yang ada. Akhirnya, mereka membuat keputusan untuk membeli makanan saja di situ memandangkan mereka tidak dapat memasak kerana gas habis.
“Maafkan aku Raihanah. Aku pun tak sangka gas habis. Kalau aku tahu, awal-awal lagi aku dah minta tolong dedi gantikan gas.”

“Takpalah… hal kecil. Aku pun terlupa nak pastikan dengan kau. Aku letakkan benda tu sebagai perkara utama sebelum aku memasak. Kalau tidak, penyudahnya macam inilah.”
Nadhirah mengangguk setuju. Mereka terus berjalan dan mencari-cari makanan untuk dibeli namun tidak ada apa yang menarik perhatian mereka. Akhirnya, pandangan mata mereka terhenti melihat sebuah gerai yang kelihatan ramai pembeli. Mereka sama-sama berpandangan.

“Cukupkah kalau nak beli satay sosej dan nugget je?” tanya Raihanah melihat Nadhirah yang seolah-olah melihatnya dengan mata bersinar-sinar. Dia tahu itu merupakan makanan feveret Nadhirah.

Nadhirah mengangguk banyak kali. Raihanah menghembus nafas.

“Ok! Jom… lepas ni kita pergi gerai lain pula. Kena belikan juga juadah untuk mami dan dedi kau.”

Nadhirah mengangguk sekali lagi. Sudah seperti anak kecil yang taat kepada ibu pula. Mereka menuju perlahan ke gerai itu dan membeli secukup yang boleh. Hampir satu jam mereka pun pulang dan tidak sabar lagi untuk menghidang dan menikmati juadah yang mereka beli untuk makan malam.


No comments:

Post a Comment