Tuesday 26 January 2016

HIKMAH KERETA ROSAK

Hari Ahad yang lepas saya serta suami diuji. Kereta kami rosak di tengah highway berhampiran dengan tol nilai dalam perjalanan kami dari Melaka ingin pulang ke Selangor. Cuaca begitu panas pada hari itu. Perasaan bimbang dan cemas dalam diri kami. Bukan sahaja, enjin kereta termati secara tiba-tiba malah ditambahi dengan asap dibahagian enjin. Kami juga bimbang jika ada sesiapa berniat tidka baik menganggu kami disana. Emosi dan fikiran kami sedikit sebanyak terganggu dnegan pelbagai perasaan. terutamanya saya. Emosi dan perempuan tidak boleh dipisahkan.

Namun, saya puji suami saya dalam mengawal emosinya. Dia tentu saja boleh naik angin dan marah-marah kerana dia yang memandu kereta. Lebih-lebih waktu itu adalah waktu petang. Pasti saja dia sedang melawan mata kerana rasa mengantuk sejak awal lagi. Tambahan lagi, tampak wajahnya kepenatan. Tapi, sebaliknya dia masih mampu bertenang dan kadang tersenyum.

Saya juga memilih untuk diam. Walau gagal untuk senyum. Saya cuba mengawal emosi saya. Ya... kita harus redha. Allah saja yang tahu apa yang akan berlaku dan apa hikmahnya di setiap kejadian. Sementara , kami menunggu pihak bantuan PLUS yang telah kami hubungi, saya terduduk. Allah saja yang tahu begitu rasa penatnya saya pada masa itu. Dalam keadaan yang panas, suami saya membuka blazernya dan melindungi belakang badan saya. Ya Allah... semoga suami saya memperolehi cahaya rahmat dna iman dalam hatinya.

Selain itu, Allah juga menghantarkan bantuan. Seorang lelaki cina yang merupakan 'pomen' turut membantu kami. Dari dia, kami diberitahu tentang punca dan masalah kereta kami yang rosak. Seterusnyaa, kereta kami ditarik hingga ke tol nilai dan dari situ pula kami meminta bantuan  pihak tarik kereta yang merupakan kenalan abang kandung saya untuk menarik kereta kami sehingga ke rumah.

Syukur Alhamdulilah... semuanya selesai dan berakhir dengan lancar.

Hikmah yang saya perolehi dalam kejadian ini ialah kadang-kadang segala kekurangan berlaku dari diri kita sendiri, akibat kecuaian kami untuk memeriksa keadaan kereta sebelum memulakan perjalanan merupakan punca utama.(Jadikan pengajaran, ya?) Selain itu, segala dugaan dan cubaan itu tanda Allah mahu menguji keredhaan kita pada takdir yang ditentukan. Adakah masa itu kita mampu bersangka baik dengan Allah? Dengan dugaan dan cubaan ini juga dapat mengeratkan lagi hubungan suami isteri jika masing-masing boleh saling membantu dan memahami. Saya juga terharu dengan tindakan abang kandung saya yang menolong kami dan sanggup mengeluarkan duit demi membantu kami. Banyak sekali hikmahnya, bukan?

No comments:

Post a Comment