Tuesday 26 April 2016

BERMULANYA SAYA MEMAKAI NIQAB

Assalamualaikum w.b.t

Bismillahirahmannirrahim...

Coretan ini hanyalah untuk diri sendiri agar terus Istiqamah dengan pilihan saya sendiri. Sedikit harapan untuk semua menjadikan ia satu pilihan juga.

Saya bukan pelajar sekolah agama atau seorang yang mempunyai ilmu agama yang tinggi. Saya hanya hamba Allah yang biasa, yang sering juga melakukan kesilapan yang sama. Seorang yang ingin berubah namun kadangkala sering leka.

Dari seorang yang bergaya dan 'rugged', saya membuat keputusan untuk bertudung labuh. Walaupun ada segelintir yang tidak setuju dengan penampilan ini atas alasan 'out to date' dan masih muda. Ada juga yang menuduh, saya berubah begini kerana seorang lelaki. Saya biarkan saja. Sebelum memilih penampilan saya sekarang, wanita yang memakai jubah dan bertudung labuh amat menarik perhatian saya. Sejuk mata memandang. Mulai saat itu, niat di hati memang sudah lama mahu berpenampilan begitu juga.

Saya mohon janganlah menyalahkan penampilan ini jika ada perangai atau silap saya tidak kena pada gaya. Yang salah adalah diri saya sendiri. Kemudian, saya mengambil keputusan untuk pergi ke tahap seterusnya. Walaupun, mula-mula rasa macam kekok tapi selepas mencubanya saya amat jatuh cinta,

Mulanya, saya cuba memakai niqab apabila saya berjalan bersendirian. Masa itu saya belum berkahwin. Saya bukanlah antara wanita yang cantik. Namun, apabila memakai niqab saya rasa keselesaan yang luar biasa. Terutamanya, kaum lelaki tidak memandang saya. Saya bukan menuduh mereka golongan mata keranjang. Tapi, ini adalah hakikat. Niqab antara salah satu cara terbaik untuk kita melindungi wajah kita daripada dipandang lelaki ajnabi. Dengan ini, secara tidak langsung, kita juga jauh daripada fitnah.

Selain iu, bila memakai niqab, serta merta saya dapat melindungi diri dan hati saya sendiri. ia seumpama memberi saya peringatan untuk saya berhati-hati menjaga perlakuan dan percakapan.

Sungguh indah, saya bersyukur kerana Allah bukakan hati saya untuk berpenampilan seperti ini.

Walaupun, boleh dikatakan bukan "fulltime" saya memakai niqab di atas permintaan seseorang namun saya tetap punyai cita-cita untuk memakainya kemana saja saya pergi. Perubahan tidak perlu mendadak, bukan?

Alhamdulilah dan InshaaAllah...

No comments:

Post a Comment