Friday 22 April 2016

TUGASAN 6 : LATIHAN BINAAN SUDUT BERDASARKAN YOUTUBE

Assalamualaikum W.B.T

Bismillahirahmannirahim...

Rujukan : Youtube

BAHAGIAN SATU - ANAK


Sudut Pandangan Ketiga

Izani terbaring lemah. Sudah beberapa hari dia demam panas. Dia melihat ayah yang membelai-belai rambutnya dengan penuh simpati. Izani merupakan anak tunggal dan menjadi anak yang sangat manja dengan ayah. Ayah sentiasa melayani kerenahnya. Sentiasa memberi perhatian pada Izani walaupun ayah sibuk mencari rezeki. Ayah merupakan petani yang bekerja di sawah milik Pak Usop yang merupakan seorang ketua kampung.

Kelihatan ayah mengikatkan kasut sekolah Izani sebelum pergi ke sekolah. Memang itu yang ayah inginkan. Izani tidak pernah berasa kekurangan kasih sayang. Waktu itu, dia sangat rapat dengan ayah. Namun, beranjak remaja, Arus teknologi yang kian berkembang bagai cendawan tumbuh ini, Izani tidak terkecuali. Dia sering bermain telefon bimbit dan bermesej bersama rakan-rakannya. Dia kelihatan tersenyum sendirian tanpa mengendahkan ayah yang sedang duduk di meja makan.

Masa itu adalah waktu makan tengah hari. Kelihatan makanan sudah terhidang di atas meja. Ayah hanya melihat Izani dengan pandangan yang kecewa. Dia merindui satu-satu anak lelakinya itu. Semuanya tidak seperti dulu. Izani kini sudah tidak mesra dan kurang memberi perhatian pada ayah. Begitu juga keadaannya apabila Izani menemani ayahnya ketika memancing.

Izani hanya melihat kosong pada ayah yang baru berjaya menangkap ikan. Malah matanya terus melekat di skrin telefon bimbit dan terus tersenyum sendirian melayan mesej rakannya. Kini, dia sudah dewasa. Petang itu, dia bersiar-siar di kawasan sawah, mendongak ke langit dan menggamit memori waktu dia bersama ayah.


Kelihatan Izani duduk merenung ke arah sawah yang terbentang luas. Penyesalan yang tiada gunanya. Ayah sudah meninggal untuk selamanya. 

No comments:

Post a Comment