Friday 22 April 2016

TUGASAN 6 : LATIHAN BINAAN SUDUT PANDANGAN BERDASARKAN YOUTUBE

Assalamualaikum W.B.T

Bismillahirahmannirahim...

Rujukan : Youtube

BAHAGIAN SATU - ANAK


Sudut Pandangan Kedua

Kau membelek-belek telefon bimbit dengan wajah tersenyum. Kau pergi meninggalkan ruang dapur meninggalkan abah yang memandang kau dengan wajah yang sepi dan seperti mengharapkan simpati. Dia melihat kau sehingga hilang dari pandangan. Tidak kau hiraukan. Kau lebih bahagia bersama telefon bimbitmu.

Kau lupa abah selalu berada disisi saat kau menderita sakit. Membelai-belai dirimu sambil memandangmu dengan penuh kasih sayang. Seolah-olah mahu mengantikan tempat kau. Kau juga lupa tanpa rasa serba salah kau melihat abah mengikat tali kasut sebelum pergi ke sekolah. Namun, abah melakukan semua itu kerana sayangnya pada kau. Dia tidak pernah rasa lelah apabila berjuang berhabisan mencari rezeki demi kau.

Namun, kau tetap lupa. Dalam keadaan terpaksa, kau menemani abah memancing di tepi sawah. Abah mendapat hasil tangkapan tidak kau hiraukan. Tiada sorakan mahupun perhatian. Kau terus membelek telefon dan senyum sendirian.


Kini, kau sedang duduk merenung sawah menghijau yang terbentang luas. Kau sedang memikirkan abah. Kau memikirkan kenangan dan jasa ayah pada kau. Kau kelihatan sedih seperti mengharapkan abah berada disisi seperti dulu. Kau terus termenung melayani jiwamu yang sebak.

No comments:

Post a Comment