Sunday 8 May 2016

BENGKEL PENULISAN BONDA NOR 2016




Alhamdulilah, pada 8 Mei 2016 bersamaan Hari Ahad saya berpeluang menghadiri Bengkel Penulisan Bonda Nor yang diadakan di Surau Al-Kauthar, Bandar Baru Bangi.

Secara jujur, saya hampir menarik diri daripada bengkel ini. Mungkin kerana saya mempunyai ‘social phobia’. Saya terlalu memikirkan apa yang orang fikir dan rasa tentang saya. Saya seorang yang amat pendiam dan mengambil masa untuk rapat dengan seseorang. Atas pengalaman yang saya lalui, kerana sifat saya ini sesetengah orang jadi kurang selesa dengan saya. Jadi saya sangat fobia dan takut.

Namun, suami saya telah menasihati dan menyarankan saya untuk menunaikan Solat Sunat Istikharah untuk meminta petunjuk daripada Allah swt dan saya lakukan apa yang disarankan. Apa jadi? MashaAllah… saya mendapat impak yang sangat positif melalui bengkel ini. Allah menggerakkan hati saya untuk kuat menyertai bengkel ini kerana mahu saya memperolehi satu kenikmatan yang cukup besar dan untuk saya mempelajari dan dikongsi ilmu oleh insan-insan yng cukup istimewa dan disayangi Allah dan  benarlah petunjuk Allah itu memberi satu kepuasan dan kebaikan serta hikmah. Pergantungan dan kekuatan hakiki itu adalah dari Allah SWT semata. Terima kasih Ya Allah.

Saya sifatkan Bengkel Penulisan Bonda Nor ini 2 dalam 1. Selain diberi perkongsian tentang ilmu penulisan. Kami juga peserta mendapat ilmu dan peringatan dari sudut Rohaniah. Antaranya ialah memperbetulkan niat apabila menulis(Muahadah). Selain itu, adalah kesungguhan(Mujahadah) kita menjadi penulis. Apa yang boleh dilakukan. Antara yang dicadangkan adalah melakukan Solat Sunat Hajat.




Kami juga dididik untuk menjadi penulis yang sentiasa menulis perkara yang baik-baik, tidak ada unsur yang memudaratkan diri sendiri (lucah misalannya), perkara ini jadi mudah dan terkawal apabila kita merasakan diri kita diawasi(Muraqabah). Bila kita menulis perkara yang tidak baik, bukan saja kita mendapat impak negative di dunia, malah kita mendapat balasan berpanjangan hingga ke akhirat nanti. Selain itu, kami juga dididik supaya menjadi penulis yang sentiasa merenung diri(Muhasabah) dan memperbaiki dir sendiri(Muaqabah).  Dan banyak lagi ilmu yang masih tidak saya kongsikan di sini. InshaaAllah... next post ok. :)

Sepanjang bengkel ini, kami juga dikongsi pengalaman dan ilmu dari Para Penulis hebat yang diantaranya ialah Cik Rahmah Moktar, Tuan Ammar Kamilin, Tuan Abdul Muiez Ruslee, Tuan Dr Mohd Khamizi Aziz, Cik Puan Siti Malini Mat dan slot terakhir yang dikendalikan oleh 'Bapa Viral Kebangsaan' iaitu Tuan Khairul Hakimin Muhammad




(Malangnya, gambar ini saja yang saya sempat ambil memandangkan terlalu khusyuk. Hehe.)

Alhamdulilah, dapat beramah mesra bersama semua peserta yang terdiri daripada penulis dan bakal penulis yang hebat dan ‘mesra alam’ sedikit banyak meningkat keyakinan dan memberi impak yang sangat positif pada saya. Seakan masalah-masalah saya hilang serta merta. Kami juga saling bertukar-tukar cenderamata.



Saya mengambil peluang ini juga untuk mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada Bonda Nor kerana menganjurkan bengkel ini dan berkongsi ilmu dengan kami. Alhamdulilah, dengan keikhlasan dan kesungguhan Bonda Nor, segala mesej yang disampaikan diterima seratus peratus dan mudah difahami. Saya juga mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada semua AJK yang turut menjayakan bengkel ini. Mudah-mudahan segalanya diberkati dan diredhai Allah. Saya tunggu next Bengkel Penulisan Bonda Nor. Hehe...

Salam Ukhuwah dan sayang daripada saya. Terima kasih sekali lagi.



(Sedihnya, saya terlupa bawa duit. Rasa geram je tak dapat beli buku-buku dan mendapat autograph dari penulis-penulis. Takpalah… ada rezeki di lain  hari. Saya sentiasa menyokong semuanya.)








No comments:

Post a Comment