Thursday 5 May 2016

SOALAN 6

Hak Milik ITBM

6. Dalam sebuah filem koboi yang teruk, seorang lelaki jahat bertopi koboi berjalan masuk ke dalam sebuah bar. Dia kelihatan berbahaya dan marah. Ceritakan perkara yang berlaku dengan pengakhiran yang menggembirakan.

JAWAPAN :

     Seorang lelaki yang bertobi koboi berjalan menuju ke meja bar di depan dengan wajah yang sangat bengis dan dalam keadaan marah. Suasana sepi seketika. Pelanggan-pelanggan yang berada di situ hanya melihat dirinya dengan penuh ketakutan. Takut diapa-apakan. Apatah lagi melihat dua pucuk pistol yang tergantung di sebelah kiri dan kanan tepi seluar lelaki bertopi koboi itu.

Keting! keting!

Rantai kasut butnya terus berbunyi. Dengan suara yang garau dan kasar dia memesan minuman. pelayan yang berada di situ segera menyiapkan pesanannya. Bukan mereka tidak kenal lelaki itu. Lelaki yang terkenal dengan kes jenayah. Akhirnya dia mengambil tempat sebelah hujung yang jauh dengan pelanggan lain. Satu keluhan lega dilepaskan oleh mereka semua. Suasana riuh semua.

Dia menyandar dan mengeluh. Memang dia seorang yang jahat namun hari ini merupakan hari malapetaka baginya. Seolah-olah hukum karma. Biasanya dia yang mempedajalkan orang lain. Kini sudah berlaku sebaliknya pula. Mula-mula Kudanya dicuri orang lain. Sudah berjalan kepenatan sambil dipayungi matahari terik. Baru dia sedar yang kocek seluarnya telah terkoyak menyebabkan duit sakunya tercicir. Kini, perutnya pula sudah membuat irama muzik koboi.

Dia meneguk air minumannya dengan rakus lalu mengeluh sekali lagi. Dia melihat air minumannya yang tinggal separuh. Boleh saja dia minta air percuma dengan mengambil kesempatan menunjukkan kuasanya.Tapi, dia sangat penat. Tiba-tiba ada seorang budak lelaki menarik kerusi berhadapan dengannya lalu duduk melihat wajahnya sambil tersenyum. Terkerut kening lelaki bertopi koboi itu seketika.

Adakah ini salah satu malapetaka?, fikir dirinya. Dia melihat lagi budak itu dengan wajah yang garang tetapi budak itu langsung tidak takut dan terus melihatnya sambil tersenyum.

“Hei budak! Kau nak apa?” tanyanya dengan kasar.

“Pakcik… pakcik dari mana?”

“Pakcik?”

Terjongket-jongket misai tebal lelaki bertopi koboi apabila dipanggil begitu. Namun, soalan budak itu itu lebih pelik. Adakah itu soalan pertama yang sesuai apabila bertanya dengan seseorang yang belum dikenali?

“Sibuk saja. Siapa kau sebenarnya? Mana ayah dan ibu kau?” lelaki itu bertanya lagi dengan kasar.

“Saya budak jalanan. Ayah dan ibu saya sudah tiada.”

“Dasar budak jalanan menyibuk. Pergi sana! Jangan kacau aku. Aku tiada duit nak…”

Belum sempat lelaki bertopi koboi itu menghabiskan ayatnya. Terbuntang mata lelaki bertopi koboi itu melihat secubit roti yang disua kepadanya. Dia melihat budak lelaki itu pula dengan pandangan yang kosong.

“Saya nampak pakcik tadi berjalan panas-panas. Muka pakcik pun sekarang nampak pucat. Saya tahu pakcik lapar. Jadi, saya nak berkongsi dengan pakcik roti ini. Kakak yang jual roti di kedai sebelah sana beri pada saya percuma. Nahlah pakcik!”

Jeda.

Akhirnya lelaki bertopi koboi itu tersenyum untuk pertama kali hingga menampakkan gigi kuningnya. Namun, masih mengerunkan pada sesiapa yang melihatnya. Ini adalah pertama kali juga ada seseorang yang berbudi kepadanya dan melihatnya seperti insan-insan lain. Dia menganga mulutnya dan budak lelaki itu pantas menyuapkannya.

Mereka kini sedang berbual dan kelihatan mesra. Ada sesuatu perubahan yang berlaku pada lelaki bertopi koboi itu secara tidak diduga. Dia tekad untuk membuang topi koboi yang menjadi lambang keganasan atau keagungan baginya. Dia berhajat untuk menjadikan budak lelaki itu sebagai anak angkatnya.

No comments:

Post a Comment