Wednesday 11 May 2016

TUGASAN 8 : LATIHAN BINAAN PLOT BERDASARKAN GAMBAR

NO 3




“Khai… Khai, kau tengoklah sana tu.”

Jeda.

Roslan berkalih melihat Khai yang tidak memberi apa-apa respon terhadap apa yang disuruhnya tadi. Baru dia perasan, Khai asyik tersengih-sengih sambil melihat skrin telefon bimbitnya. Sah, sedang berbalas SMS cinta.

Roslan mengetap bibir lalu mencapai stokin disisinya lalu mencampak ke arah Khai sehingga mengena pada wajah Khai yang kini melatah-latah akibat buatan Roslan tadi. Roslan menutup mulutnya menahan tawa.  Terkerut-kerut muka Khai tidak tahan dengan bau busuk stokin Roslan barangkali.

“Woi! Kenapa dengan kau ni? Tak boleh tengok orang senang langsunglah.”

Khai membaling semula stokin busuk Roslan ke arah muka kawan karibnya itu. Pantas ditepis Roslan yang sedang ketawa mengejek kepadanya.

“Alah… maafkanlah aku. Bukan aku sengaja pun. Kaulah yang buat tak tahu saja bila aku cakap dengan kau. Sibuk sangat nak balas mesej awek. Penyudahnya aku cakap dengan tunggul.”

Khai masih berang. Dia mengosok-gosok hidungnya lagi. Bagai terkenang-kenang bau stokin Roslan bacin yang amat itu.

“Itu! Aku suruh kau pandang sana.”

Khai pantas berpaling melihat apa yang ditunjuk Roslan padanya. Kelihatan beberapa rakannya sedang berkumpul sambil berhadapan dengan jurulatih mereka sambil mengangkat tangan mereka dan memegang beberapa botol air. Khai mengerut kehairanan.

“Kenapa dengan mereka itu? Coach pun nampak berang saja.”

“Osman, Shahril, Nasrik dengan Ashraf tulah. Diorang kan takda masa coach suruh kita lari pusingan 50 kali tadi. Rupanya diorang menyorok kat tandas.”

“Sampai macam tu sekali. Macamlah diorang tak biasa sebelum ni.”

“Diorang malaslah tu. Penyudahnya masing-masing tanggung sendiri.”

“Vincent dengan Daud tu dah kenapa menyibuk sekali kat situ. Bukankah diorang ada tadi masa kita lari.”

“Memang ada. Dua orang tu lagi satu hal. Masa yang lain kena denda. Diorang boleh ketawa terkekek-kekek  kat depan coach. Sudahnya coach tambah berang. Apalagi, diorang pun kenalah. Nasib baik kena angkat tangan saja.”

“Hish!Hish!Hish! Itulah… kita ni memang kena fikir dulu apa-apa hal sebelum bertindak atau nak melakukan sesuatu. Kalau tidak, akhirnya diri kita juga yang merana.”

Roslan mengangguk setuju.

“Betul kata kau tu Khai. Aku setuju sangat.”

Priiiit!!!

“Roslan! Khai! Apa korang duduk bersantai lagi kat situ ah! Cepat masuk barisan! Kalau tidak, dengan korang sekali kena.”


Mendengar jeritan coach yang seumpama Raja Rimba itu, kelihatan Roslan dan Khai serta merta bangun dan berlari seperti lipas kudung ke depan lalu cepat-cepat mereka memasuki barisan. Mereka bakal menempuhi latihan bola sepak yang sangat memenatkan hari ini. Memandangkan emosi coach yang tidak baik dan mereka sering dimarahi. Roslan dan Khai melepaskan keluhan kecewa. Orang lain punya fasal, mereka sekali kena. 

No comments:

Post a Comment