Wednesday 11 May 2016

TUGASAN 8 : LATIHAN BINAAN PLOT BERDASARKAN GAMBAR

NO 4



Kelihatan Amir dan Usop berdiri di depan cermin sambil mengaya-gayakan topeng yang mereka akan pakai di Majlis Perpisahan pelajar semester akhir yang bakal menamatkan pengajian. Majlis perpisahan itu bertemakan ‘Topeng’. Oleh itu, pelajar-pelajar diminta untuk memakai apa-apa jenis topeng. Asalkan tidak berunsurkan perkara yang pelik-pelik dan terlalu ngeri. Malah, beberapa kategori anugerah akan diberikan kepada pelajar yang terpilih.

Amir mengaya-gayakan topengnya yang separuh Raja Rimba dan separuh Raja Belang itu. Begitu memukau. Usop pula hanya akan memakai hud hitam. Biasa saja. Namun dia akan memakai pakaian ala-ala perwira. Di sudut yang jauh, Reykal hanya memerhati gelagat mereka. Dua kawan serumahnya itu tidak perlu bersusah payah lagi memikirkan topeng apa yang mereka akan pakai. Masing-masing sudah mempunyai topeng yang dia akui sangat luar biasa. Hanya dia saja masih pening kepala. Dia tidak punya topeng lagi. Dia seorang yang pantang kalah, dia mahu nampak unik dan menjadi perhatian nanti. Dia mahu menang.

Dia melepaskan keluhan kecewa lalu melontarkan pandangannya ke arah tivi yang sedang menyiarkan konsert kumpulan muzik rock. Jeda. Tiba-tiba matanya terbeliak. Dia memetik jari seolah-olah sudah mendapat idea. Dia pantas mencapai bahan-bahan yang bakal digunakan lalu masuk ke bilik dan pantas mengunci pintu. Usop dan Amir yang hanya hairan melihat Reykal yang tidak mempedulikan pandangan mereka.

Dia duduk di kerusi meja belajar lalu meletakkan kesemua bahan-bahan tadi di atas meja. Kain, jarum, gam, gunting, manik-manik, kertas dan beberapa bahan lagi turut kelihatan. Tanpa berlengah dia memasukkan benang ke dalam lubang kecil jarum dan meneruskan misinya sambil menyeringai. Hujan dan bunyi petir menaikkan lagi suasana emosinya. Sungguh saspen!

Pada keesokan harinya, pada Majlis Perpisahan tersebut telah berlangsung dengan jayanya. Ramai yang memakai topeng-topeng yang menarik dan unik. Hingga masa yang dinantikan, pelajar-pelajar yang bakal menerima anugerah telah pun dipanggil untuk naik ke atas pentas.

Reykal menunduk. Dia memakai topeng yang sangat pelik sehingga menutup hampir kesemua wajahnya. Semuanya musnah. Harapannya mahu memenangi anugerah Topeng Luar Biasa namun apa yang terjadi adalah sebaliknya. Dia melepaskan lagi keluhan yang sungguh berat. Amir yang berada di sebelahnya memeluk bahunya.

“Sabarlah Reykal. Itulah aku dah nasihatkan. Jangan tamak sangat. Biar luar biasa tapi biasa. Ini aku tengok muka kau dah serupa alien dah. Penyudahnya kau dapat anugerah Topeng Paling Buruk. Takpalah Reykal… menang jugalah tu. Sabar”


Reykal mengenggam tapak tangannya. Dia berkalih melihat Amir seketika. Antara berang atau tenang mendengar pujukan kawannya itu. Dia sudah siap menyingsing lengan bajunya. Namun akhirnya, dia menunduk dan mengeluh sekali lagi. Dia pasrah. Tiada rezekilah nampaknya.

No comments:

Post a Comment