Thursday 21 January 2016

EGO

Situasi 1

Mak  : Anak… janganlah buat begitu dan begini. Nanti, kamu juga yang susah.

Anak : Alah… mak ni membebel sajalah.

Mak : Anak… mak marah tanda sayang. Mak tegur kamu untuk ingatkan kamu.

Anak : Mak tu memang tahu marah dan membebel saja. Apa yang orang buat semua tak kena. Mak tak kenal sayalah. Saya tahu apa yang saya buat. (Masuk ke bilik sambil menghentak kaki dan menutup pintu dengan kuat)

Situasi 1(2)

Mak : Anak… mak minta maaf ya sebab marah-marah tadi. Janganlah merajuk lagi. Mak dah tua, memang suka membebel.

Anak : Yalah! (dalam hati berasa sangat puas)

Dari situasi yang berlaku di atas seorang ibu memarahi dan menasihati anaknya untuk tidak melakukan perkara-perkara yang tidak baik. Ibu juga ada mengatakan marahnya itu adalah tanda sayang. Namun, anak pula tidak mahu menerima malah memberontak. Anak rasa tercabar dan memberontak. Juga merasa rimas dengan bebelan si mak. Dia merasa begitu kerana merasa hidupnya dikongkong. Baginya, ibu yang telah mengandungkannya, melahirkannya serta menjaganya dari bayi hingga dewasa langsung tidak mengenali dirinya. Kemudian, tanpa memberi peluang pada maknya lagi, dia terus masuk ke bilik dalam keadaan marah.
 
Apa yang terjadi pada bahagian kedua? Anak masih merajuk dan mungkin masih tidak menegur maknya. Maknya mengalah dan memohon maaf pada anak kerana memarahinya tadi. Anak langsung tidak merasa bersalah malah sangat berasa puas hati. Dia sudah menang fikirnya.

Marah ibu adalah seumpama Allah memarahi kita. Allah meletakkan darjat seorang ibu itu di kedudukan yang tinggi. Ini kerana, dari awal lagi ibu banyak berkorabn buat si anak. Ibu menjaga kita dengan bersungguh dan langsung tidak kenal penat lelah. Segala ragam dan rengek kita, ibu melayan dengan sabar. Kadangkala, kita memilih kawan di saat kita gembira namun saat kita sedih ibu jualah yang berada disisi. Hati seorang ibu, siapa tahu? Sabarnya ibu melihat kesedihan kita sedangkan hatinya sedang hancur.
 
Jika difikirkan kembali, layakkah seorang ibu memohon maaf pada anak terlebih dahulu? Lebih-lebih lagi apabila segala yang berlaku berpunca dari kita sendiri sebagai anak. Buanglah ego jauh-jauh. Bebelan seorang ibu itu adalah satu keprihatinan terhadap kita. Tiada ibu yang mahu melihat anaknya di dalam kesusahan. Tiada ibu yang mahu melihat anaknya menjadi seorang yang rosak dan musnah masa depan. Ibu sentiasa mahu melihat kita bahagia dan menjadi seorang yang berguna. Tiada apa yang diharapkan selain itu.

Tangisan seorang ibu itu menjadi sia-sia jika ia menangisi kita kerana sikap kita yang derhaka dan menyakitkan hati dia. Hargailah yang masih di depan mata. Ubahlah sekrang, masih belum terlambat. Katalah sayang pada ibu kita. Mereka sangat berharga.


No comments:

Post a Comment