Friday 22 April 2016

TUGASAN 6 : LATIHAN BINAAN SUDUT PANDANGAN BERDASARKAN YOUTUBE

Assalamualaikum W.B.T

Bismillah...

Rujukan : Youtube

BAHAGIAN SATU - ANAK



Sudut Pandangan Pertama

Aku mendongak ke langit. Petang itu aku bersiar-siar di kawasan sawah. Aku mengenangkan ayah. Disinilah tempat dia mencari rezeki untuk menampung hidupku tanpa kenal penat lelah. Aku teringat ketika aku sakit, ayah sentiasa berada disisiku, menemani dan menjaga aku sehingga aku sembuh. Dia mebelai-belai rambutku sebelum tidur. Ayah sentiasa melihat aku dengan penuh kasih dan sayang. Ketika aku mahu ke sekolah. Ayah selalu mengikatkan kasut sekolah untuk aku. Aku hanya melihat tanpa serba salah. Kadang-kadang aku merungut dan menyuruh ayahku supaya cepat. Begitu besarnya jasa ayah kerana sentiasa sabar melayan kerenah aku.

Namun, apakah balasan aku terhadap ayah? Ibu sudah tinggalkan kita. Sejak itu, ayah berjanji tidak sekali-kali mengabaikan aku. Aku akui ayah sentiasa memahami kehendak dan keperluan aku. Ada suatu hari ayah sudah menghidang makanan di atas meja untuk makan tengahari. Ayah masak lauk kegemaran aku namun aku pergi meninggalkan ruang dapur apabila mesej kawan aku waktu itu lebih penting.

Aku pergi tanpa mengendahkan ayah yang terpinga-pinga melihat aku dan akhirnya ayah makan tanpa aku waktu itu. Semakin hari, aku lebih banyak meluang masa bersama diriku sendiri dan kawan-kawan. Lebih-lebih lagi, aku sudah punyai teman istimewa. Kami sering bermesej dan mengenali antara satu sama lain. Ayah di depan aku sedang memancing berjaya mendapat hasil tangkapan yang besar. Namun, ia langsung tidak menarik perhatian aku.

Kini, sudah tiga hari ayah meninggalkan aku untuk selamanya. Aku masih disini. Aku mahu mengenang segala memori bersama ayah. Di sawah ini bukti di mana kasih sayang ayah terhadap aku. Sekiranya, aku boleh bertemu lagi dengan ayah. Aku mahu mengatakan padanya yang aku sayang pada ayah. Jasa ayah tetap dikenang sepanjang hidup aku.

No comments:

Post a Comment