Thursday 5 May 2016

TUGASAN 8 : LATIHAN BINAAN PLOT BERDASARKAN GAMBAR

NO 2




Tiada sinaran mentari menyinari pagi Jumaat itu. Langit kelihatan kelabu bagai memahami perasaan yang dirasai pekerja-pekerja sebuah syarikat penerbangan yang sedang berkumpul di dewan utama. Masing-masing kelihatan sebak dan sayu. Kelihatan selendang atau tudung hitam dipakai oleh pekerja-pekerja wanita. Mereka kelihatan tesedu-sedu sambil memeluk rakan-rakan mereka. Berita yang mereka terima pada pagi itu membuatkan dada mereka berat seperti dibebani sesuatu. Kelihatan seorang lelaki berumur antara 50-an naik ke atas pentas kecil di depan tempat mereka berkumpul.


“Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Alhamdulilah, terima kasih Tuhan kerana masih memberi kita kesempatan untuk berkumpul pada pagi ini. Telah dimaklumkan, kita semua di sini adalah untuk memperingati pemergian seorang kapten, ketua, pembimbing serta seorang sahabat yang baik dan begitu dekat dengan hati kita. Beliau telah meninggalkan kita untuk selamanya. Apa yang boleh saya katakan, beliau sangat istimewa orangnya dengan budi pekertinya serta sikap rendah diri dan bertoleransi. Pemergiannya amat menyedihkan hati kita semua. Namun, sentiasa kita ingat akan pesanan beliau bahawa kita di dunia ini mestilah terus berjuang untuk hidup dan berbakti untuk orang ramai. Semoga Allah sentiasa merahmati beliau.”


Pembantu Kapten turun dari pentas dengan langkah yang lemah sebaik sahaja menghabiskan ucapannya. Meskipun hatinya juga amat merasa kesedihan namun itulah tugasnya. Kini, tugasnya sudah selesai. Kedengaran tangisan yang makin kuat dan tidak terkawal.


Srettt!


Emilia pantas menyedut hingusnya supaya tidak mengalir keluar. Dia menutup hidungnya yang kemerahan dengan sehelai tisu. Air matanya sudah merah dan mengecil akibat menangis terlalu banyak. Seperti rakan-rakannya yang lain. Kapten Ismail bukan setakat ketua bagi dirinya malah lebih seperti seorang ayah. Insan itu sentiasa membimbing dan menasihatinya sepanjang dia berkhidmat. Menjadikan Emilia dan rakan-rakan yang lain seorang pekerja yang makin bersemangat dalam melaksanakan tugas-tugasnya.


Dia berkalih pula melihat Kelly di sebelahnya yang juga tidak dapat mengawal tangisan. Wajah rakannya itu juga sudah merona merah. Mata mulai sembab. Dia beralih pula melihat gambar Kapten Ismail yang diletakkan di dalam bingkai dan dipamerkan di atas meja. Dia melangkah perlahan menuju ke situ lalu meletakkan bunga putih tanda simbolik untuk selamat tinggal untuk selamanya.



“Terima kasih Kapten,” ucapnya perlahan.

No comments:

Post a Comment